taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 72: Drepung
Το πρωί της Δευτέρας 16/4 ξεκίνησε με ελαφρύ πυρετό και καταρροή, αλλά δεν το έβαλα κάτω. Χαπακώθηκα, πήρα το πρωϊνό μου στο μπουφέ του ξενοδοχείου, και ήμουνα στην ώρα μου στη ρεσεψιόν. Το γκρουπ μας θα είμαστε εγώ, ο Nutty, ο Σεργκέι και η Μαρία, και ένα ακόμα ζευγάρι ηλικιωμένων από το Queensland της Αυστραλίας, ο David και η Jeanette. Ειδικά για σήμερα όμως, θα είναι μαζί μας στο τουρ και τρείς ακόμα, ο Aldo, Μεξικανός από την California, και ο Miguel και η Μαρία από την Πορτογαλία που ζουν πλέον στο Δουβλίνο. Πέρα από τους Αυστραλούς, όλοι οι άλλοι είμαστε γύρω στα 40.
Ξεναγός μας είναι ο ... Άσε καλύτερα, ποτέ δεν ξέρεις ποιός διαβάζει. Έτσι κι αλλιώς, με συνοπτικές διαδικασίες η Jeanette τον ξαναβάπτισε ως Danny, οπότε ας το χρησιμοποιήσω αυτό. Υπάρχουν διάφορα γκρουπ σήμερα στη Λάσα, κάποια κι από το ίδιο γραφείο. Ο Danny στην αρχή ήταν επιφυλακτικός απέναντί μας, αλλά κάποια στιγμή μάθαμε την ιστορία του (από τη Jeanette, στην οποία υποθέτω πως μίλησε). Όταν ήταν μικρός, πέρασε (παράνομα φυσικά) τα σύνορα και βρέθηκε στη Dharamshala της Ινδίας, το μέρος στο οποίο κατοικεί σήμερα ο Δαλάι Λάμα και βρίσκεται η εξόριστη κυβέρνηση του Θιβέτ. Έμεινε εκεί 11 χρόνια, όπου εκπαιδεύτηκε, και στη συνέχεια επέστρεψε στο Θιβέτ. Παραδόθηκε στις αρχές, που τον έστειλαν στη φυλακή για ένα χρόνο για την παράνομη έξοδο, και σήμερα εργάζεται ως ξεναγός.
Το πρόγραμμά μας για σήμερα περιλαμβάνει δυο μεγάλα μοναστήρια στην περιφέρεια της Λάσα: τα Drepung και Sera. Και τα δυο έχουν μεταστεγαστεί στην εξορία της Ινδίας, αλλά αυτό ο Danny δεν επιτρέπεται να μας το πει. Θα μας περιγράψει όμως τους χώρους στους οποίους λειτουργούν (ότι λειτουργεί) εδώ στο Θιβέτ.
Ξεκινήσαμε για το Drepung, που βρίσκεται δυτικά της πόλης, όπου φτάσαμε περνώντας πρώτα μπροστά από το παλάτι της Potala. Ευκαιρία για μια φωτογραφία ακόμα:

Το Drepung ήταν κάποτε ένα τεράστιο μοναστήρι, ίσως και το μεγαλύτερο στον κόσμο. Το όνομά του σημαίνει «σωρός από ρύζι», που θα μπορούσε να προέρχεται από τον τεράστιο αριθμό μικρών λευκών σπιτιών που το περιστοίχιζαν κάποτε, το ένα πάνω από το άλλο στη διπλανή πλαγιά. Η ίδρυσή του έγινε το 1416 από ένα χαρισματικό μοναχό και μαθητή του Tsongkhapa, του πρώτου Δαλάι Λάμα δηλαδή, που λεγόταν Jamyang Choje. Μέσα σε ένα χρόνο από την ολοκλήρωσή του, το μοναστήρι είχε μαζέψει ήδη 2000 μοναχούς. Ήταν το «πρώτο» ανάμεσα στα τέσσερα μεγάλα μοναστήρια της σχολής Gelug, και η ιστορική της έδρα.
Στην πορεία των αιώνων πέρασε πολλά, με επιθέσεις από τους βασιλείς του Tsang και τους Μογγόλους, αλλά τουλάχιστον γλύτωσε τις μεγάλες καταστροφές στην περίοδο της πολιτιστικής επανάστασης, και αρκετό μέρος του είναι ακόμα άθικτο, ενώ το υπόλοιπο ανακατασκευάζεται. Κάπου 450 μοναχοί ζουν σήμερα εκεί, αριθμός πολύ μικρός σε σχέση με τους 7000 – 9000 που ζούσαν εκεί πριν την «απελευθέρωση». Είναι όσοι απέμειναν από μια τεράστια καμπάνια «επανεκπαίδευσης» τη δεκαετία του 1990, όπου οι μοναχοί αναγκάστηκαν να αποκηρύξουν το Δαλάι Λάμα. Η καμπάνια είχε θέσει ως προτεραιότητά το συγκεκριμένο μοναστήρι, που κάποτε ήταν διάσημο για τους λόγιούς του, λόγω της εμπλοκής των μοναχών του στις διαδηλώσεις της Λάσα.
Η είσοδος στο μοναστήρι, για τους τουρίστες, απαιτεί εισιτήριο, παρότι το μοναστήρι είναι ενεργός χώρος λατρείας και διάφοροι πιστοί το επισκέπτονται τακτικά. Τα έσοδα από τα εισιτήρια πηγαίνουν κατά το μεγαλύτερο βαθμό στις Κινεζικές αρχές. Για το Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2018, οι Κινεζικές αρχές, όμως, ως μέσο προώθησης του τουρισμού στο Θιβέτ, είχαν μηδενίσει τις τιμές των εισιτηρίων στα κρατικά μνημεία σε όλο το Θιβέτ, οπότε εμείς μπήκαμε δωρεάν. Η είσοδος στο μοναστήρι περιλαμβάνει και πέρασμα από ανιχνευτές μετάλλων.
Λόγω μεγέθους, το μοναστήρι χωρίζεται σε κολλέγια, με τους μοναχούς-μαθητές να διαμένουν μέσα ή δίπλα στο κολλέγιό τους, ενώ υπάρχει και μια τεράστια αίθουσα συγκέντρωσης για να βρίσκονται όλοι μαζί στις ειδικές περιστάσεις. Εντυπωσιακή είναι επίσης και η κουζίνα του μοναστηριού, ένα κτήριο αυτοτελές, όπου με παραδοσιακά μέσα μπορούσαν και ετοίμαζαν φαγητό για όλο το μοναστήρι – η περιγραφή του Lonely Planet, σα να βγήκε από το μοναστήρι στο «όνομα του ρόδου», μάλλον πέφτει αρκετά μέσα. Ο Danny μας τα εξήγησε όλα με λεπτομέρειες (ακόμα και το νόημα του κάθε συμβόλου), αλλά ου γαρ έρχεται μόνον, έχει περάσει κάποιος καιρός και οι λεπτομέρειες έχουν αρχίσει ήδη να σβήνουν…
Η πλαϊνή είσοδος της αίθουσας συγκέντρωσης:


Θέα από τη στέγη:

Η κεντρική είσοδος της αίθουσας και η πλατεία μπροστά της:





Το κτήριο που βλέπουμε στο βάθος αριστερά είναι το παλάτι Ganden, η έδρα των Δαλάι Λάμα έως ότου κατασκευαστεί η Potala:

Ένα από τα κολλέγια:

Το μοναστήρι είναι φυσικά ανδρικό, ωστόσο οι πιστοί έρχονται εδώ για να προσευχηθούν ή για να φέρουν προσφορές για τους μοναχούς.







Στο βράχο απέναντι από το μοναστήρι, έχει κατασκευαστεί ένα πράγμα σαν πλαγιαστός τοίχος, στον οποίο απλώνεται μια φορά το χρόνο ένα τεράστιο πανί, μια «thangka», κατά το φεστιβάλ του Shotun. Τον υπόλοιπο καιρό, το πανί φυλάσσεται σε ένα γιγαντιαίο ντουλάπι μέσα στην αίθουσα συγκέντρωσης.

Λίγο πιο πέρα, στον ίδιο βράχο, υπάρχουν περίεργες ζωγραφιές.


Προσοχή, κάντε κλικ αν θέλετε να δείτε την εξήγηση:
Το πρωί της Δευτέρας 16/4 ξεκίνησε με ελαφρύ πυρετό και καταρροή, αλλά δεν το έβαλα κάτω. Χαπακώθηκα, πήρα το πρωϊνό μου στο μπουφέ του ξενοδοχείου, και ήμουνα στην ώρα μου στη ρεσεψιόν. Το γκρουπ μας θα είμαστε εγώ, ο Nutty, ο Σεργκέι και η Μαρία, και ένα ακόμα ζευγάρι ηλικιωμένων από το Queensland της Αυστραλίας, ο David και η Jeanette. Ειδικά για σήμερα όμως, θα είναι μαζί μας στο τουρ και τρείς ακόμα, ο Aldo, Μεξικανός από την California, και ο Miguel και η Μαρία από την Πορτογαλία που ζουν πλέον στο Δουβλίνο. Πέρα από τους Αυστραλούς, όλοι οι άλλοι είμαστε γύρω στα 40.
Ξεναγός μας είναι ο ... Άσε καλύτερα, ποτέ δεν ξέρεις ποιός διαβάζει. Έτσι κι αλλιώς, με συνοπτικές διαδικασίες η Jeanette τον ξαναβάπτισε ως Danny, οπότε ας το χρησιμοποιήσω αυτό. Υπάρχουν διάφορα γκρουπ σήμερα στη Λάσα, κάποια κι από το ίδιο γραφείο. Ο Danny στην αρχή ήταν επιφυλακτικός απέναντί μας, αλλά κάποια στιγμή μάθαμε την ιστορία του (από τη Jeanette, στην οποία υποθέτω πως μίλησε). Όταν ήταν μικρός, πέρασε (παράνομα φυσικά) τα σύνορα και βρέθηκε στη Dharamshala της Ινδίας, το μέρος στο οποίο κατοικεί σήμερα ο Δαλάι Λάμα και βρίσκεται η εξόριστη κυβέρνηση του Θιβέτ. Έμεινε εκεί 11 χρόνια, όπου εκπαιδεύτηκε, και στη συνέχεια επέστρεψε στο Θιβέτ. Παραδόθηκε στις αρχές, που τον έστειλαν στη φυλακή για ένα χρόνο για την παράνομη έξοδο, και σήμερα εργάζεται ως ξεναγός.
Το πρόγραμμά μας για σήμερα περιλαμβάνει δυο μεγάλα μοναστήρια στην περιφέρεια της Λάσα: τα Drepung και Sera. Και τα δυο έχουν μεταστεγαστεί στην εξορία της Ινδίας, αλλά αυτό ο Danny δεν επιτρέπεται να μας το πει. Θα μας περιγράψει όμως τους χώρους στους οποίους λειτουργούν (ότι λειτουργεί) εδώ στο Θιβέτ.
Ξεκινήσαμε για το Drepung, που βρίσκεται δυτικά της πόλης, όπου φτάσαμε περνώντας πρώτα μπροστά από το παλάτι της Potala. Ευκαιρία για μια φωτογραφία ακόμα:

Το Drepung ήταν κάποτε ένα τεράστιο μοναστήρι, ίσως και το μεγαλύτερο στον κόσμο. Το όνομά του σημαίνει «σωρός από ρύζι», που θα μπορούσε να προέρχεται από τον τεράστιο αριθμό μικρών λευκών σπιτιών που το περιστοίχιζαν κάποτε, το ένα πάνω από το άλλο στη διπλανή πλαγιά. Η ίδρυσή του έγινε το 1416 από ένα χαρισματικό μοναχό και μαθητή του Tsongkhapa, του πρώτου Δαλάι Λάμα δηλαδή, που λεγόταν Jamyang Choje. Μέσα σε ένα χρόνο από την ολοκλήρωσή του, το μοναστήρι είχε μαζέψει ήδη 2000 μοναχούς. Ήταν το «πρώτο» ανάμεσα στα τέσσερα μεγάλα μοναστήρια της σχολής Gelug, και η ιστορική της έδρα.
Στην πορεία των αιώνων πέρασε πολλά, με επιθέσεις από τους βασιλείς του Tsang και τους Μογγόλους, αλλά τουλάχιστον γλύτωσε τις μεγάλες καταστροφές στην περίοδο της πολιτιστικής επανάστασης, και αρκετό μέρος του είναι ακόμα άθικτο, ενώ το υπόλοιπο ανακατασκευάζεται. Κάπου 450 μοναχοί ζουν σήμερα εκεί, αριθμός πολύ μικρός σε σχέση με τους 7000 – 9000 που ζούσαν εκεί πριν την «απελευθέρωση». Είναι όσοι απέμειναν από μια τεράστια καμπάνια «επανεκπαίδευσης» τη δεκαετία του 1990, όπου οι μοναχοί αναγκάστηκαν να αποκηρύξουν το Δαλάι Λάμα. Η καμπάνια είχε θέσει ως προτεραιότητά το συγκεκριμένο μοναστήρι, που κάποτε ήταν διάσημο για τους λόγιούς του, λόγω της εμπλοκής των μοναχών του στις διαδηλώσεις της Λάσα.
Η είσοδος στο μοναστήρι, για τους τουρίστες, απαιτεί εισιτήριο, παρότι το μοναστήρι είναι ενεργός χώρος λατρείας και διάφοροι πιστοί το επισκέπτονται τακτικά. Τα έσοδα από τα εισιτήρια πηγαίνουν κατά το μεγαλύτερο βαθμό στις Κινεζικές αρχές. Για το Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2018, οι Κινεζικές αρχές, όμως, ως μέσο προώθησης του τουρισμού στο Θιβέτ, είχαν μηδενίσει τις τιμές των εισιτηρίων στα κρατικά μνημεία σε όλο το Θιβέτ, οπότε εμείς μπήκαμε δωρεάν. Η είσοδος στο μοναστήρι περιλαμβάνει και πέρασμα από ανιχνευτές μετάλλων.
Λόγω μεγέθους, το μοναστήρι χωρίζεται σε κολλέγια, με τους μοναχούς-μαθητές να διαμένουν μέσα ή δίπλα στο κολλέγιό τους, ενώ υπάρχει και μια τεράστια αίθουσα συγκέντρωσης για να βρίσκονται όλοι μαζί στις ειδικές περιστάσεις. Εντυπωσιακή είναι επίσης και η κουζίνα του μοναστηριού, ένα κτήριο αυτοτελές, όπου με παραδοσιακά μέσα μπορούσαν και ετοίμαζαν φαγητό για όλο το μοναστήρι – η περιγραφή του Lonely Planet, σα να βγήκε από το μοναστήρι στο «όνομα του ρόδου», μάλλον πέφτει αρκετά μέσα. Ο Danny μας τα εξήγησε όλα με λεπτομέρειες (ακόμα και το νόημα του κάθε συμβόλου), αλλά ου γαρ έρχεται μόνον, έχει περάσει κάποιος καιρός και οι λεπτομέρειες έχουν αρχίσει ήδη να σβήνουν…
Η πλαϊνή είσοδος της αίθουσας συγκέντρωσης:


Θέα από τη στέγη:

Η κεντρική είσοδος της αίθουσας και η πλατεία μπροστά της:





Το κτήριο που βλέπουμε στο βάθος αριστερά είναι το παλάτι Ganden, η έδρα των Δαλάι Λάμα έως ότου κατασκευαστεί η Potala:

Ένα από τα κολλέγια:

Το μοναστήρι είναι φυσικά ανδρικό, ωστόσο οι πιστοί έρχονται εδώ για να προσευχηθούν ή για να φέρουν προσφορές για τους μοναχούς.







Στο βράχο απέναντι από το μοναστήρι, έχει κατασκευαστεί ένα πράγμα σαν πλαγιαστός τοίχος, στον οποίο απλώνεται μια φορά το χρόνο ένα τεράστιο πανί, μια «thangka», κατά το φεστιβάλ του Shotun. Τον υπόλοιπο καιρό, το πανί φυλάσσεται σε ένα γιγαντιαίο ντουλάπι μέσα στην αίθουσα συγκέντρωσης.

Λίγο πιο πέρα, στον ίδιο βράχο, υπάρχουν περίεργες ζωγραφιές.


Προσοχή, κάντε κλικ αν θέλετε να δείτε την εξήγηση:
Το σημείο, βλέπετε, είναι τόπος για «Sky burial» τον ένα από τους δυο παραδοσιακούς τρόπους κηδείας στο Θιβετιανό Βουδισμό. Όπως οι ζωροαστριστές έχουν τους «Πύργους της Σιωπής» για να δίνουν τα σώματα των νεκρών τους για τροφή στα όρνεα, το ίδιο κάνουν και οι Θιβετιανοί βουδιστές, με τη διαφορά ότι το σώμα αποδίδεται κομματιασμένο, και με συγκεκριμένη σειρά για τα κομμάτια (π.χ. πρώτα τα κόκκαλα). Τη δουλειά της τομής την κάνουν οι εξειδικευμένοι rogyapas.
Οι σκάλες ζωγραφίζονται με σκοπό να βοηθήσουν την ψυχή να ανέβει στον ουρανό και να βρει από κει την επόμενή της μετεμψύχωση. Είδαμε πολλά τέτοια σημεία στο ταξίδι, όπου σε μια βουνοκορφή είναι μαζεμένες σημαίες προσευχής και ζωγραφιστές σκάλες είναι γι αυτό το λόγο, αλλά για ευνόητους λόγους στα επόμενα κεφάλαια θα αποφύγω την επισήμανση.
Οι σκάλες ζωγραφίζονται με σκοπό να βοηθήσουν την ψυχή να ανέβει στον ουρανό και να βρει από κει την επόμενή της μετεμψύχωση. Είδαμε πολλά τέτοια σημεία στο ταξίδι, όπου σε μια βουνοκορφή είναι μαζεμένες σημαίες προσευχής και ζωγραφιστές σκάλες είναι γι αυτό το λόγο, αλλά για ευνόητους λόγους στα επόμενα κεφάλαια θα αποφύγω την επισήμανση.
Last edited: