taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 78: Ποτάλα
Η Τρίτη 17/4/2018 ξημέρωσε, και μετά το πρωϊνό ο Danny μας έφερε κακά μαντάτα. Στην Potala, για να μη δημιουργείται συνωστισμός οι τουρίστες μπαίνουν με ραντεβού, και το ραντεβού που μας είχε δοθεί ήταν για τις 11:15. Έπρεπε να είμασταν και τουλάχιστον μια ώρα πιο πριν στην είσοδο, κάτι που σήμαινε ότι θα χάναμε την επίσκεψη στο Jokhang, το οποίο λόγω των εργασιών για την αποκατάσταση της φωτιάς κλείνει στις 12, και έχει τεράστιες ουρές κάθε πρωί. Θα βάζαμε όμως άλλα αξιοθέατα στο πρόγραμμα…
Όσο περιμέναμε, παρατήρησα και το ιδιαίτερα εξειδικευμένο ιατρείο στο ισόγειο του ξενοδοχείου. Σε τέτοια ύψη, χρειάζονται κι αυτά…

To Παλάτι της Potala είναι ένα μοναδικό μνημείο. Η σημασία του αναγνωρίζεται και από τους Κινέζους, που το πρότειναν για ανάδειξη ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO (είναι), και το έχουν να κοσμεί το χαρτονόμισμα των 50 Remnibi.
Ώρα 10:15 είχαμε παρκάρει το όχημα, και είμασταν έτοιμοι να μπούμε μέσα. Σήμερα, η παρέα μας είναι λίγο διαφορετικοί. Στους 6 μόνιμους, έχουν προστεθεί κι ένας Ισπανός που κατοικεί στη Στοκχόλμη, ο Pedro (ή μήπως ήταν Pablo? Πάει, γέρασα..), μια Αμερικανίδα, μια βρετανίδα κι ένας Αμερικανός που κατοικεί στη Μελβούρνη (δε συγκράτησα δυστυχώς τα ονόματά τους: Μόνο με τον Pedro μίλησα άλλωστε, που μου έλεγε ότι είχε έρθει στην Αθήνα και είχε μείνει μάλιστα στην Κυψέλη).

Για αιώνες, προσκυνητές έφταναν στη Λάσα για να αντικρύσουν την Ποτάλα, και τόσο γι’ αυτούς, όσο και για μας τώρα, η θέα στο παλάτι είναι μαγευτική. Πρόκειται για κολοσσιαία κατασκευή, κι ένα από τα θαύματα της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής. Έχει πάνω από 1000 δωμάτια, αλλά δεν έχει σήμερα την παραμικρή λειτουργικότητα: Είναι απλά ένα μουσείο, κλεισμένο σε μια χρονοκάψουλα για τους τουρίστες, μια συνεχής υπενθύμιση ότι η εποχή των Δαλάι Λάμα έχει πια περάσει.
Ο λόφος Marpo Ri, πάνω στον οποίο είναι κτισμένο, προσφέρει θέα σε όλη τη Λάσα, και φιλοξένησε το παλάτι του Songtsen Gambo τον 7ο αιώνα, περίπου μια χιλιετία πριν την κατασκευή της Potala. Δεν ξέρουμε πως έμοιαζε εκείνο το παλάτι, αλλά ο πέμπτος Δαλάι Λάμα επέλεξε το σημείο αυτό για το παλάτι του, πιθανώς θέλοντας να περάσει το μήνυμα της ιστορικής σύνδεσης του ιδίου με τον αρχαίο βασιλιά.
H κατασκευή ξεκίνησε το 1645 από το λευκό κομμάτι (Kharpo Podrang). Η κατασκευή με τους εννέα ορόφους της ολοκληρώθηκε τρία χρόνια μετά, και το 1649 ο πέμπτος Δαλάι Λάμα μετακινήθηκε από το Drepung στο νέο παλάτι. Όμως η κατασκευή συνεχιζόταν, και το κόκκινο κομμάτι (Marpo Podrang) ήταν ακόμα υπό κατασκευή όταν πέθανε το 1682, αλλά είχε ολοκληρωθεί το 1694, όταν ανακοινώθηκε ο θάνατός του.
Μέσα στο γιγαντιαίο κτήριο, στεγαζόταν όλη η κυβέρνηση κι όλα τα υπουργεία του Θιβέτ. Είχε ναούς, σχολεία, φυλακές, ακόμα και τους τάφους όλων των Δαλάι Λάμα. Ένας πλήρης μικρόκοσμος. Το παλάτι υπέστη ζημιές στις εξεγέρσεις του 1959, αλλά ευτυχώς όχι πολύ μεγάλες, ενώ γλύτωσε και την πολιτιστική επανάσταση, χάρη στις προσπάθειες του Κινέζου πρωθυπουργού Zhou Enlai, που λέγεται μάλιστα ότι έστειλε την προσωπική του φρουρά για να το προστατέψει. Άνοιξε και πάλι, ως μουσείο πια, το 1980, με τις τελευταίες επισκευές το 1995.
Σήμερα, το παλάτι δέχεται αυστηρά 2800 επισκέπτες την ημέρα, με ραντεβού σε συγκεκριμένη ώρα, το οποίο το κλείνει ο ξεναγός, που πηγαίνει στο σχετικό γραφείο με το διαβατήριό σας (για μας, είχε πάει κάποιος από το γραφείο την προηγούμενη μέρα, όσο εμείς πηγαίναμε στο Drepung). Το ραντεβού πρέπει να έχει κλειστεί τουλάχιστον μια μέρα πριν, και γι’ αυτό είναι δύσκολο να καταφέρει κανείς να πάει στην Potala την πρώτη του μέρα στη Λάσα. Τα μεγάλα γκρουπ, όπως το δικό μας, έχουν περιορισμό για να μείνουν μία μόνο ώρα μέσα στην Potala, που γενικά δε φτάνει: Εμείς προλάβαμε με 2 λεπτά ακριβώς περιθώριο.

Η εντυπωσιακή είσοδος και η ουρά μπροστά της είναι το πρώτο εμπόδιο:




Περάσαμε τους ελέγχους μας, πήραμε τα εισιτήρια μας, και περάσαμε στο εσωτερικό. Εκεί, τα γύρω κτίρια είναι το ανακατασκευασμένο χωριό Shol, που παλιότερα βρισκόταν λίγο πιο κάτω, εκεί που σήμερα βρίσκεται η πλατεία με τα Κινέζικα γεφυράκια. «Εκεί κάτω πήγαινα σχολείο», μας λέει ο Danny. Τώρα βέβαια δεν κατοικεί εκεί, ούτε αυτός ούτε η οικογένειά του: Έχει αλλάξει χρήση το μέρος. Και δεν επιτρέπεται και η είσοδος στους τουρίστες.


Η ανηφόρα προβλέπεται δύσκολη, είμαστε και σε υψόμετρο…













Τα κατάφερα! Ναι!
Αφού περάσαμε τις πύλες του παλατιού, άρχισε να μετράει το χρονόμετρο για τη μία μας ώρα.

Προσέξτε πάχος οι τοίχοι!

Συνεχίσαμε λίγο την ανάβαση εσωτερικά, ώσπου φτάσαμε σε μια εσωτερική ταράτσα.




Ζήτησα και κάναμε μια μικρή στάση για αναπνοή, κι αγόρασα κι ένα νεράκι από ένα μικροπωλητή. Αφού ο ανάπηρος της παρέας επανήλθε, συνεχίσαμε. Όμως, πλέον στο εσωτερικό, όπου η φωτογράφηση απαγορεύεται. Δεν έχει νόημα να σας τα περιγράψω αναλυτικά, αφού ούτε φωτογραφίες θα σας εξηγήσω, ούτε θα υποκαταστήσω τον ξεναγό που θα πρέπει θέλετε δε θέλετε να έχετε αν και όταν πάτε. Και δεν τα θυμάμαι κι όλα.
Το λευκό παλάτι, λοιπόν, όχι το μεγάλο λευκό υπόστρωμα στις φωτογραφίες αλλά ο λευκότερος από τους τρεις πύργους πάνω από αυτό, τέρμα πάνω δεξιά όπως κοιτάμε το παλάτι από κάτω, στέγαζε το Δαλάι Λάμα. Εδώ συναντάμε την αίθουσα του Θρόνου, των υποδοχών, την αίθουσα διαλογισμού, το γραφείο του Δαλάι Λάμα, και μια κλειδωμένη πόρτα που οδηγούσε στην κρεβατοκάμαρά του. Όλο το υπόλοιπο λευκό παλάτι είναι off-limits, ούτε ο Danny δεν έχει μπει ποτέ, και φήμες λένε ότι στεγάζουν σήμερα Κινεζικές υπηρεσίες παρακολουθήσεων.
Ακολουθεί όμως το Κόκκινο Παλάτι, το ψηλότερο και κεντρικότερο από τα κτήρια στην Potala. Η επίσκεψη ξεκινάει από πάνω και σιγά σιγά κατεβαίνουμε για να βγούμε από το ισόγειο. Κουράγιο, μου λέει ο Danny όταν φτάσαμε στην κορυφή, «τέλος η ανάβαση για σήμερα». Το παλάτι εντυπωσιάζει. Έχει δεν ξέρω κι εγώ πόσους επίχρυσους Βούδες και αγάλματα. Έχει και το ειδικό παρεκκλήσι που έφτιαξε ο έκτος Δαλάι Λάμα (που ήταν ολίγον πλεημπόης). Το χρυσό τάφο του έβδομου Δαλάι Λάμα, που μόνο στη σαρκοφάγο έχει μισό τόνο χρυσάφι, αλλά και τους τάφους των υπολοίπων Δαλάι Λάμα. Αλλά και μερικά δωμάτια από την εποχή του Songtsen Gambo, από το παλιό παλάτι δηλαδή, όπως την αίθουσα διαλογισμού του. Για τους Δαλάι Λάμα, όπως και όλο τον ανώτατο κλήρο, δεν προβλεπόταν Sky burial, αλλά κανονική ταφή.
Η έξοδος από την Potala είναι από άλλο μονοπάτι, από την πίσω πλευρά, το οποίο έχει θέα στα καινούργια, εντελώς Κινεζικά, προάστεια της Βορειοδυτικής Λάσα. Πιο κοντά, σε πρώτο πλάνο, μια μικρή τεχνητή λίμνη, που κατασκευάστηκε μαζί με την Potala, με ένα ναό στο κέντρο της, το Lukhang. Η Potala έχει κι αυτή ένα kora, δηλαδή κυκλικό μονοπάτι προσκυνήματος, όπως το Barkhor στο κέντρο της πόλης, και η λίμνη αυτή είναι μια βασική στάση σ' αυτό.






Η Τρίτη 17/4/2018 ξημέρωσε, και μετά το πρωϊνό ο Danny μας έφερε κακά μαντάτα. Στην Potala, για να μη δημιουργείται συνωστισμός οι τουρίστες μπαίνουν με ραντεβού, και το ραντεβού που μας είχε δοθεί ήταν για τις 11:15. Έπρεπε να είμασταν και τουλάχιστον μια ώρα πιο πριν στην είσοδο, κάτι που σήμαινε ότι θα χάναμε την επίσκεψη στο Jokhang, το οποίο λόγω των εργασιών για την αποκατάσταση της φωτιάς κλείνει στις 12, και έχει τεράστιες ουρές κάθε πρωί. Θα βάζαμε όμως άλλα αξιοθέατα στο πρόγραμμα…
Όσο περιμέναμε, παρατήρησα και το ιδιαίτερα εξειδικευμένο ιατρείο στο ισόγειο του ξενοδοχείου. Σε τέτοια ύψη, χρειάζονται κι αυτά…

To Παλάτι της Potala είναι ένα μοναδικό μνημείο. Η σημασία του αναγνωρίζεται και από τους Κινέζους, που το πρότειναν για ανάδειξη ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO (είναι), και το έχουν να κοσμεί το χαρτονόμισμα των 50 Remnibi.
Ώρα 10:15 είχαμε παρκάρει το όχημα, και είμασταν έτοιμοι να μπούμε μέσα. Σήμερα, η παρέα μας είναι λίγο διαφορετικοί. Στους 6 μόνιμους, έχουν προστεθεί κι ένας Ισπανός που κατοικεί στη Στοκχόλμη, ο Pedro (ή μήπως ήταν Pablo? Πάει, γέρασα..), μια Αμερικανίδα, μια βρετανίδα κι ένας Αμερικανός που κατοικεί στη Μελβούρνη (δε συγκράτησα δυστυχώς τα ονόματά τους: Μόνο με τον Pedro μίλησα άλλωστε, που μου έλεγε ότι είχε έρθει στην Αθήνα και είχε μείνει μάλιστα στην Κυψέλη).

Για αιώνες, προσκυνητές έφταναν στη Λάσα για να αντικρύσουν την Ποτάλα, και τόσο γι’ αυτούς, όσο και για μας τώρα, η θέα στο παλάτι είναι μαγευτική. Πρόκειται για κολοσσιαία κατασκευή, κι ένα από τα θαύματα της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής. Έχει πάνω από 1000 δωμάτια, αλλά δεν έχει σήμερα την παραμικρή λειτουργικότητα: Είναι απλά ένα μουσείο, κλεισμένο σε μια χρονοκάψουλα για τους τουρίστες, μια συνεχής υπενθύμιση ότι η εποχή των Δαλάι Λάμα έχει πια περάσει.
Ο λόφος Marpo Ri, πάνω στον οποίο είναι κτισμένο, προσφέρει θέα σε όλη τη Λάσα, και φιλοξένησε το παλάτι του Songtsen Gambo τον 7ο αιώνα, περίπου μια χιλιετία πριν την κατασκευή της Potala. Δεν ξέρουμε πως έμοιαζε εκείνο το παλάτι, αλλά ο πέμπτος Δαλάι Λάμα επέλεξε το σημείο αυτό για το παλάτι του, πιθανώς θέλοντας να περάσει το μήνυμα της ιστορικής σύνδεσης του ιδίου με τον αρχαίο βασιλιά.
H κατασκευή ξεκίνησε το 1645 από το λευκό κομμάτι (Kharpo Podrang). Η κατασκευή με τους εννέα ορόφους της ολοκληρώθηκε τρία χρόνια μετά, και το 1649 ο πέμπτος Δαλάι Λάμα μετακινήθηκε από το Drepung στο νέο παλάτι. Όμως η κατασκευή συνεχιζόταν, και το κόκκινο κομμάτι (Marpo Podrang) ήταν ακόμα υπό κατασκευή όταν πέθανε το 1682, αλλά είχε ολοκληρωθεί το 1694, όταν ανακοινώθηκε ο θάνατός του.
Μέσα στο γιγαντιαίο κτήριο, στεγαζόταν όλη η κυβέρνηση κι όλα τα υπουργεία του Θιβέτ. Είχε ναούς, σχολεία, φυλακές, ακόμα και τους τάφους όλων των Δαλάι Λάμα. Ένας πλήρης μικρόκοσμος. Το παλάτι υπέστη ζημιές στις εξεγέρσεις του 1959, αλλά ευτυχώς όχι πολύ μεγάλες, ενώ γλύτωσε και την πολιτιστική επανάσταση, χάρη στις προσπάθειες του Κινέζου πρωθυπουργού Zhou Enlai, που λέγεται μάλιστα ότι έστειλε την προσωπική του φρουρά για να το προστατέψει. Άνοιξε και πάλι, ως μουσείο πια, το 1980, με τις τελευταίες επισκευές το 1995.
Σήμερα, το παλάτι δέχεται αυστηρά 2800 επισκέπτες την ημέρα, με ραντεβού σε συγκεκριμένη ώρα, το οποίο το κλείνει ο ξεναγός, που πηγαίνει στο σχετικό γραφείο με το διαβατήριό σας (για μας, είχε πάει κάποιος από το γραφείο την προηγούμενη μέρα, όσο εμείς πηγαίναμε στο Drepung). Το ραντεβού πρέπει να έχει κλειστεί τουλάχιστον μια μέρα πριν, και γι’ αυτό είναι δύσκολο να καταφέρει κανείς να πάει στην Potala την πρώτη του μέρα στη Λάσα. Τα μεγάλα γκρουπ, όπως το δικό μας, έχουν περιορισμό για να μείνουν μία μόνο ώρα μέσα στην Potala, που γενικά δε φτάνει: Εμείς προλάβαμε με 2 λεπτά ακριβώς περιθώριο.

Η εντυπωσιακή είσοδος και η ουρά μπροστά της είναι το πρώτο εμπόδιο:




Περάσαμε τους ελέγχους μας, πήραμε τα εισιτήρια μας, και περάσαμε στο εσωτερικό. Εκεί, τα γύρω κτίρια είναι το ανακατασκευασμένο χωριό Shol, που παλιότερα βρισκόταν λίγο πιο κάτω, εκεί που σήμερα βρίσκεται η πλατεία με τα Κινέζικα γεφυράκια. «Εκεί κάτω πήγαινα σχολείο», μας λέει ο Danny. Τώρα βέβαια δεν κατοικεί εκεί, ούτε αυτός ούτε η οικογένειά του: Έχει αλλάξει χρήση το μέρος. Και δεν επιτρέπεται και η είσοδος στους τουρίστες.


Η ανηφόρα προβλέπεται δύσκολη, είμαστε και σε υψόμετρο…













Τα κατάφερα! Ναι!
Αφού περάσαμε τις πύλες του παλατιού, άρχισε να μετράει το χρονόμετρο για τη μία μας ώρα.

Προσέξτε πάχος οι τοίχοι!

Συνεχίσαμε λίγο την ανάβαση εσωτερικά, ώσπου φτάσαμε σε μια εσωτερική ταράτσα.




Ζήτησα και κάναμε μια μικρή στάση για αναπνοή, κι αγόρασα κι ένα νεράκι από ένα μικροπωλητή. Αφού ο ανάπηρος της παρέας επανήλθε, συνεχίσαμε. Όμως, πλέον στο εσωτερικό, όπου η φωτογράφηση απαγορεύεται. Δεν έχει νόημα να σας τα περιγράψω αναλυτικά, αφού ούτε φωτογραφίες θα σας εξηγήσω, ούτε θα υποκαταστήσω τον ξεναγό που θα πρέπει θέλετε δε θέλετε να έχετε αν και όταν πάτε. Και δεν τα θυμάμαι κι όλα.
Το λευκό παλάτι, λοιπόν, όχι το μεγάλο λευκό υπόστρωμα στις φωτογραφίες αλλά ο λευκότερος από τους τρεις πύργους πάνω από αυτό, τέρμα πάνω δεξιά όπως κοιτάμε το παλάτι από κάτω, στέγαζε το Δαλάι Λάμα. Εδώ συναντάμε την αίθουσα του Θρόνου, των υποδοχών, την αίθουσα διαλογισμού, το γραφείο του Δαλάι Λάμα, και μια κλειδωμένη πόρτα που οδηγούσε στην κρεβατοκάμαρά του. Όλο το υπόλοιπο λευκό παλάτι είναι off-limits, ούτε ο Danny δεν έχει μπει ποτέ, και φήμες λένε ότι στεγάζουν σήμερα Κινεζικές υπηρεσίες παρακολουθήσεων.
Ακολουθεί όμως το Κόκκινο Παλάτι, το ψηλότερο και κεντρικότερο από τα κτήρια στην Potala. Η επίσκεψη ξεκινάει από πάνω και σιγά σιγά κατεβαίνουμε για να βγούμε από το ισόγειο. Κουράγιο, μου λέει ο Danny όταν φτάσαμε στην κορυφή, «τέλος η ανάβαση για σήμερα». Το παλάτι εντυπωσιάζει. Έχει δεν ξέρω κι εγώ πόσους επίχρυσους Βούδες και αγάλματα. Έχει και το ειδικό παρεκκλήσι που έφτιαξε ο έκτος Δαλάι Λάμα (που ήταν ολίγον πλεημπόης). Το χρυσό τάφο του έβδομου Δαλάι Λάμα, που μόνο στη σαρκοφάγο έχει μισό τόνο χρυσάφι, αλλά και τους τάφους των υπολοίπων Δαλάι Λάμα. Αλλά και μερικά δωμάτια από την εποχή του Songtsen Gambo, από το παλιό παλάτι δηλαδή, όπως την αίθουσα διαλογισμού του. Για τους Δαλάι Λάμα, όπως και όλο τον ανώτατο κλήρο, δεν προβλεπόταν Sky burial, αλλά κανονική ταφή.
Η έξοδος από την Potala είναι από άλλο μονοπάτι, από την πίσω πλευρά, το οποίο έχει θέα στα καινούργια, εντελώς Κινεζικά, προάστεια της Βορειοδυτικής Λάσα. Πιο κοντά, σε πρώτο πλάνο, μια μικρή τεχνητή λίμνη, που κατασκευάστηκε μαζί με την Potala, με ένα ναό στο κέντρο της, το Lukhang. Η Potala έχει κι αυτή ένα kora, δηλαδή κυκλικό μονοπάτι προσκυνήματος, όπως το Barkhor στο κέντρο της πόλης, και η λίμνη αυτή είναι μια βασική στάση σ' αυτό.






Last edited: